torsdag 17 november 2011

Svampsoppa och väldigt rena fönster

Idag är jag ledig och pysslar med detta:


Helt sjukt att fotografera sig själv när man putsar fönsterna. Vem gör det liksom? Haha.

Så god den var! Svampsoppan jag gjorde igår kväll alltså. Jag är ett soppfreak. Och här kommer receptet:

Fräs ca 300 gram valfri svamp (jag använde kantareller på burk och färska champinjoner) i en kastrull. Salta o peppra. Tärna schalottenlök (jag använde 4 st) och låt de steka med en stund. Pudra över 2 msk mjöl och häll i 3 dl vatten, 5 dl mjölk och 2 grönsaksbuljongtärningar. Låt det koka upp o puttra i 5 minuter. Häll i 2,5 matlagningsgrädde och 1 dl vitt (matlagnings)vin o låt det puttra lite till. 

Ingen bild på soppan, för den var ingen jättefröjd för ögat, typ ganska beige, men som sagt väldigt god!
Detta avnjöt vi framför Bonde söker fru, som nu börjar bli riktigt spännande!
Dessförinnan var jag på dans fuego (det är så kul!) och A spelade squash. Vi sköter oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar