måndag 21 november 2011

Från pizza till broccolisoppa


Jaa, endast kartongen (vilka äckliga fettavtryck på locket) finns kvar. A åkte och hämtade pizza igår när jag kommit hem från jobbet (han är aldrig svårövertalad i de lägena). Och FAST jag vet hur gott det är att ta fram en överbliven bit från kylen dagen efter, så vräker jag (nästan) alltid i mig hela pizzan med en gång. Suck.
Helgen har bestått av mycket jobb. Och mys. Och godsaker.
Igår kväll fick jag ett konstigt ryck och började organisera viktiga papper. Och drog med A i det hela. Härlig kväll. Fast vi hann med att se "Vem kan slå Filip o Fredrik" också.
Å vad jag längtar till helgen. Då ska jag åka tåg till bror i Kalmar, mor o far kommer också dit, och så ska vi gå på julmarknaden på Kalmar slott. Och bo på hotell! (snart dags att börja planera packningen haha) Shit va mysigt! Det är ju faktiskt 1:a advent på söndag. Time flies.
Men innan dess blir det en vecka fylld av jobb. Träning tisdag o torsdag. Julbelysningen får komma upp på torsdag eller fredag.

Dagens rätt: BROCCOLISOPPA (soppfreaket är i farten igen). Här kommer receptet:

Fräs 1 gul hackad lök i en kastrull. Pudra över 3 msk mjöl. Häll i 1 liter vatten och 2 buljongtärningar. Låt det koka upp och lägg i broccolin (400-500 gram, färsk eller fryst). Låt det koka tills broccolin är lagom mjuk. Blanda under tiden 2 äggulor med 2-3 dl grädde. Tag kastrullen från plattan och häll i blandningen. Riven ost är gott att lägga i. Och basilika, timjan eller oregano.

Supersmarrig och enkel soppa som jag gör ofta. Och då menar jag ofta.

Idag är det väldigt dimmigt ute. Vad händer egentligen? 
Det är ju dimma var o varannan dag den här hösten!

2 kommentarer:

  1. Mmm Pizza är gott ibland ;)
    Soppan är säkert godare *thihi*
    Waooooooo så ljuvligt foto/Kram

    SvaraRadera