måndag 28 november 2011

En julig weekend i Kalmar

Ooh, jag har haft en fantastisk helg! Tåg till Kalmar i lördags morse (egentligen mer lunchtid).
Förstår inte hur folk som åker tåg ensamma vågar somna! Det nickades både till höger o vänster. Dels riskerar man ju att missa sin destination och dels vet man ju inte vad man avger för konstiga läten i sömnen. Jag var vaken iallafall och tittade på all småländsk skog som svischade förbi. Och bläddrade i alla 8 tidningar jag hade med mig. Och tjuvlyssnade. Jag vet att det är fult, men vissa pratar så högt att det är omöjligt att låta bli.
Väl framme möttes jag av brorsan (som ju bor och journalistpluggar i Kalmar), mamsen o pappsen.

Lördagen blev en shoppingtur i stan. Det enda som blev köpt var 2 julgransprydnader.


 Kalmar är verkligen en fin stad, många gamla charmiga små hus.
Vi bodde på Slottshotellet, vilket trevligt place! Kan rekommenderas.


 På söndagen var det så dags för höjdpunkten - julmarknaden på slottet. Synd att det inte var snö som förra året, men det var mysigt och julkänslan infann sig ändå! Bland korvar och halmbockar i sån vacker miljö kan det inte bli annat än bra! Men inte heller här blev det mycket köpt, en flaska slottsglögg var allt!


Tågresan hem var händelserik. 3 timmar blev 5,5. Träd som kördes på, signaler som inte funkade och reducerad hastighet till 40 km/h. Men ingen kan ju rå för det! Man får ju istället vara tacksam att det inte tog ännu längre tid. Och jag är väldigt glad att jag inte valde den senare avgången...
Ännu en fin helg med magkramper av skrattanfall. Min familj är verkligen charmigt knäpp. Den bästa som finns.

2 kommentarer: