torsdag 30 maj 2013

Vilken soppa!!

Igår kväll lagade jag en så himla god soppa, går knappt att beskriva. Aaah, mmm typ.
Receptet hittade jag i en ICA Maxi receptbroschyr.

För 4 portioner (eller 2 för oss glupska människor):
2 ägg
2 burkar kräftstjärtar enl receptet, men jag använde frysta räkor istället
1/2 rödlök
1/2 gurka
2 msk dill
salt och peppar
1 liter hönsbuljong (vatten + 2 buljongtärningar eller fond)
500 grön sparris
1/2 fänkål
1 msk pressad citronsaft
1,5 dl vispgrädde
2 msk Maizena

1. Koka äggen 8 minuter och spola dem kalla i vatten. Skala och dela dem i halvor.

2. Hacka löken. Skala, dela, kärna ur och skär gurkan i tärningar. Hacka dillen (eller ta fram färdighackad ur frysen, som jag :) )

3. Blanda kräftstjärtar (eller räkor, som jag), lökhack, gurka och dill. Smaka av med salt och peppar.

4. Koka upp buljongen. Skölj sparrisen och bryt av den nedersta delen och släng den. Skär av topparna till garnering. Ansa och skiva fänkålen. Koka först sparristopparna någon minut i buljongen. Ta upp dem.

5. Koka sedan sparrisen och fänkålen i buljongen under lock ca 5 minuter. Mixa soppan slät.

6. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Rör ner grädden. Rör ut maizena med lite vatten och red soppan. Låt koka någon minut.

7. Servera soppan med sparristoppar, kräft(räk)röra, ägghalvor och bröd.

mmm......
Jag har aldrig gjort mat med fänkål innan, så visste inte riktigt hur det smakar, men det blev verkligen jättegott. Den här soppan får 5 soppslevar i betyg!!


Morsning!

1 kommentar:

  1. Låter gott & så fin,läskande bild :)
    /Kram Annmi

    SvaraRadera