torsdag 10 januari 2013

Mer julklappar och Skink- och blomkålspaj

Jag glömde ju ta med några julklappar igår.
Stig-Helmerspelet (oh nu blev jag sugen på att se filmerna). Var med i ett tidigare inlägg men här är det igen.

Av A fick jag presentkort på Målsryds Spa och av Morfar fick vi tusen kr. Ska användas till nån resa :-).

Häromdagen gjorde jag skink- och blomkålspaj, det var rätt gott faktiskt!


Här kommer receptet för 4 portioner:
50 gram smör
2,5 dl mjöl
1 dl kesella
2 msk vatten
Fyllning:
800 gram blomkål
200 gram purjolök (fast jag tog nog bara 150)
200 gram rökt skinka
1 tsk chilipulver
salt
250 gram keso
3 ägg

Kör smör och mjöl i en matberedare. Tillsätt kesella o vatten.
Tryck ut degen i en pajform. Ställ kallt 30 minuter.
Förgrädda skalet 10 minuter på 225°.
Förväll blomkålsbuketter och skuren purjolök i lättsaltat vatten 5-10 minuter.
Blanda ihop blomkål, purjolök, hackad skinka, chilipulver, salt, keso och ägg och häll i pajskalet.
Grädda pajen i 30 min 225°. Mums!
Morsning!

1 kommentar: