torsdag 11 april 2013

Räkgratinerad lax med citronsås

Mamma bjöd på den här goda laxen när vi firade pappas födelsedag. Vi fick med oss en matlåda med den friska goda citronsåsen hem. Den frös jag in och använde häromdagen när jag gjorde laxen själv.

600 g laxfilé                                                              
300 g räkor                                                                  
1 dl creme fraiche                                                       
1 dl smakrik ost
1/2 msk tomatpuré
1/2 dl hackad dill
1/2 krm cayennepeppar 

Skär laxfilén i 4 bitar och lägg i en ugnssäker form. Salta och peppra. Grovhacka hälften av räkorna, spara resten till garnering.
Vispa creme fraichen fast med elvisp. Blanda ner räkor, riven ost, tomatpuré, dill och cayennepeppar.
Bred räkkrämen över laxen och gratinera mitt i ugnen i 200 grader i 15 min. Garnera med räkor, dill och citron.

Citronsås:
Blanda 4 dl vatten, 1 smulad buljongtärning, 2 dl creme fraiche, 3 msk mjöl, skal + 1/2 msk saft från 1 citron i en kastrull. Koka upp under omrörning och låt sjuda 5 min. Rör ner 2 msk hackad dill och smaka av med salt.

Mamma serverade med Pomme Duchesse, men jag hade tidsbrist (som vanligt) så det blev kokt färskpotatis här. Och så glömde jag att garnera haha, mammas var mycket snyggare.
Jättegod maträtt och citronsåsen är bara såå himla god!
Receptet kommer från Hemmets Veckotidning.

 
Räckte även till två lunchlådor
 


Morsning!

1 kommentar: