torsdag 23 augusti 2012

The super tourists

I tisdags var vi SUPERturister. Vi åkte runt med en sk hop-on-hop-off-buss.

Vi hoppade av vid Towern och där förvandlades vi till MEGASUPERturister och hängde med på guidad tur. Guiden Barney (trodde knappt nån hette Barney, förutom Fred Flintas polare) berättade med stor inlevelse och mycket humor om Towerns blodiga historia.

Kronjuvelerna finns ju också i Towern, men tyvärr fick man inte ta kort där inne.

Vackra Tower Bridge syns här.


Det blev en klassiker till middag, fish and chips



Sen sååå god mjukglass



För att uppnå graden ÄKTA TURIST åkte vi sedan sightseeingbåt med guide (Lee, också mycket rolig gubbe) på Themsen till Westminster.

Det här nybyggda spetsiga tornet heter The Shard och är Europas högsta byggnad. Stackars fönsterputsarna som hängde i trådar ner från taket och putsade. Troligen ingen höjdskräck.

Den brittiska flaggan på taket till Westminster är den största som finns (av alla brittiska). Lika stor som en tennisplan. När den är hissad så är parlamentarikerna (ooo vilket ord) i byggnaden. Det behöver dock inte betyda att de faktiskt GÖR någonting, endast att de ÄR där...(obs, det var Lee som sa detta, inte jag hihi)

Big Ben heter klockan, tornet heter nåt annat, som jag inte kommer ihåg hihi.

Oj vad mycket kunskap jag delat med mig av nu. Man lär sig mycket när man är äkta turist. Och får se väldigt mycket.
Morsning!

1 kommentar:

  1. Wiii...Härlig "tur" jag fick vara med på :)
    1000-Tack & ha en underbar dag/Kram Kram

    SvaraRadera